Què has de saber?
Els procediments administratius d'extinció de contractes de treball (acomiadament col·lectiu), de suspensió temporal de contractes de treball, o de reducció temporal de jornada, són aquells basats en causes econòmiques, tècniques, organitzatives, productives, o de força major.
La petició genèrica no és vàlida per a la presentació de les sol·licituds d'aquest tràmit.
Aquest tràmit només es pot fer per internet. La documentació que aporteu per un altre canal no es tindrà en compte ni es computarà a efectes de data de presentació.
Consulteu les preguntes freqüents
Instrucció 3/2022, d'1 d'abril, sobre el procediment provisional aplicable al Mecanisme RED de Flexibilitat i Estabilització de l'Ocupació.
Organisme responsable
Altres organismes relacionats
- Empreses i professionals
A empresaris/àries.
L'empresa ha de comunicar l'inici del procediment d'acomiadament col·lectiu, de suspensió de contractes i de reducció de jornada a l'Autoritat Laboral, simultàniament a la comunicació de l'obertura del període de consultes als representants legals dels treballadors.
Documentació que cal adjuntar al formulari:
- En cas de mesures temporals (suspensió de contractes i reducció de jornada) s’han de presentar els següents 2 annexos:
- Annex de dades 1, de persones afectades (mesures temporals)
- Pel que fa al camp Número d’expedient: no l’ha d’emplenar l’empresa, atès que quan es presenta l’expedient encara no es pot saber quin és aquest número. Aquesta informació l’afegeix posteriorment l’autoritat laboral per trametre el document al Ministeri amb la informació completa.
- Pel que fa al camp Tipus d’ERTO, l’empresa ha d’emplenar el camp indicant següent el següent codi d’ERTO ETOP:
- 087 ERTE ETOP art.47 ET(ERTES per causes tècniques, econòmiques, organitzatives o de producció)
- Annex de dades 2 (mesures temporals)
- Annex de dades 1, de persones afectades (mesures temporals)
- En el cas de mesura d’acomiadament col·lectiu (extinció de contractes) s’ha de presentar el següent annex:
Documentació que cal adjuntar després del requeriment automàtic
En el formulari no es poden adjuntar fitxers de pes elevat (Mb), per tant, la resta de documentació caldrà adjuntar-la mitjançant l'"Àrea privada" (requeriment automàtic). Les indicacions de com fer-ho es trobaran en el rebut de presentació del formulari. El termini per adjuntar aquesta documentació és de 24 hores a partir de la presentació del formulari.
Instruccions sobre quina documentació cal adjuntar segons la causa.
Informació complementària
Per tal d'emplenar l'Annex de dades 1, de persones afectades (mesures temporals) haureu de seguir les Instruccions següents.
Avís: Recordeu que el document només es pot presentar descarregant-lo des d'aquesta fitxa de tràmit o des del formulari, sense manipular, i només introduint les dades d’acord amb les INSTRUCCIONS de l’enllaç anterior. El full de càlcul està creat amb macros que detecta els errors quan cliqueu el botó “Validar Excel”, s’ha de tenir en compte que si envieu el document amb errors no s’admetrà la seva presentació a la seu electrònica del Ministeri de Treball i Economia Social (MITES), amb els efectes que això pot comportar per a les exoneracions de quotes a la Seguretat Social.
No hi ha taxes associades a aquest tràmit.
L'Autoritat Laboral competent informa dels mecanismes de garantia del procediment i ofereix els següents serveis:
- L'autoritat laboral pot efectuar advertiments i recomanacions (que trasllada a ambdues parts).
L'empresari ha de contestar per escrit, abans de finalitzar el període de consultes.
L'empresari ha de donar trasllat de la resposta als representants dels treballadors. - La representació del treballadors pot efectuar observacions en tot moment a l'autoritat laboral.
- L'autoritat laboral pot dirigir propostes i recomanacions a les parts sobre les mesures socials (i pla de Recol·locació en el seu cas), considerant la situació econòmica de l'empresa.
- L'autoritat laboral pot efectuar actuacions d'assistència per cercar solucions (a petició de part o per pròpia iniciativa).
- L'autoritat laboral pot realitzar actuacions de mediació a petició d'ambdues parts: la sol·licitud de mediació s'haurà de presentar en el termini de 3 dies des de l'inici del procediment.
Passos a fer
-
Primer pas
Comunicar
Aquest tràmit només es pot fer per internet.
Cal que signeu el formulari principal amb un certificat digital de:
- Persona física.
- Persona jurídica.
- Persona vinculada.
-
Segon pas
Consulta de l'estat del tràmit
Podeu consultar l'estat del tràmit:
Podeu consultar l'estat del tràmit:
- A Canal Empresa (amb idCAT Mòbil o/i certificat digital).
- A l'Estat de les meves gestions (amb l'identificador del tràmit i el DNI/NIF).
- Al telèfon 012 (amb l'identificador del tràmit i el DNI/NIF).