Què has de saber?
L’objectiu dels ajuts és garantir la continuïtat de l’activitat dels autònoms i microempreses de l’àmbit del turisme afectades econòmicament per la COVID-19, amb una aportació econòmica directa de 2500 €.
Si en carregar el formulari de justificació us trobeu algun problema, cal que esborreu les galetes del vostre navegador, el tanqueu i ho torneu a intentar de nou.
Justificació de les despeses subvencionables
A efectes de la justificació d'aquesta línia us informem del següent:
- Es consideren com a dates -entre les quals s’accepten factures emeses i pagades- corresponents a despeses subvencionades per aquesta línia, entre el 14 de març fins al 30 de setembre.
- Abans de presentar la justificació:
- Cal llegir-la atentament, abans de començar a tramitar el compte justificatiu la Guia per a la presentació de la subvenció.
- Consulteu les preguntes més freqüents sobre la justificació
- Si no sabeu el número del vostre expedient de subvenció, el podeu consultar en aquest cercador d'expedient. El número d’expedient el necessiteu per enviar el formulari Compte justificatiu.
- Cal llegir-la atentament, abans de començar a tramitar el compte justificatiu la Guia per a la presentació de la subvenció.
- Cal aportar la documentació justificativa.
- Les factures han de correspondre als conceptes previstos a la Base 5 de l'Ordre EMC/39/2020 de 13 d’abril.
- La despesa mínima de 2.500 euros que s’ha de justificar pot incloure aquelles factures realitzades a partir de l’obertura de l’establiment (o 14 de març si ha pogut treballar en tot moment) fins al 30 de setembre. Les factures s’han d’abonar també abans d’aquesta data.
- Recordeu que són despeses subvencionables les despeses corrents, és a dir, aquelles que no es poden inventariar (subministraments, serveis bàsics, lloguers, sous) i tenen una durada inferior a l'any (despeses de proveïdors habituals). Els impostos no són despeses subvencionables.
Aquest tràmit només es pot fer per internet. La documentació que aporteu per un altre canal no es tindrà en compte ni es computarà a efectes de data de presentació.
Queda suspesa la presentació de sol·licituds atès que el número de peticions rebudes i pendents de valoració supera amb escreix el pressupost inicialment assignat per a aquesta línia d’ajuts. L’exhauriment definitiu del pressupost es publicarà al DOGC mitjançant la resolució corresponent.
Organisme responsable
A autònoms i microempreses, que compleixin els requisits establerts i que desenvolupin una d’aquestes activitats:
- Establiments d’allotjament turístic: establiment hotelers, apartaments turístics, càmpings, establiments de turisme rural.
- Empreses turístiques de mediació: agències receptives amb seu central a Catalunya, Destination managers companyies, Organitzadors professionals de congressos i explotadors d’habitatges d’ús turístics.
- Establiments i activitats d’interès turístic: persones o empreses que contribueixen a dinamitzar el turisme i afavoreixen les estades en el territori.
- Guies de turisme habilitats.
Aquest tràmit es pot sol·licitar des del 16 d'abril de 2020 i fins a exhaurir el pressupost.
Documents
- Estar inscrits al Registre Turístic de Catalunya (si escau) amb una antelació mínima d’un any a l’inici de l'entrada en vigor de la crisi de la COVID-19 decretada pel Reial Decret 463/2020, de 14 de març. És a dir, com a mínim estar inscrit des del 14 de març de 2019.
- Desenvolupar l'activitat i tenir seu fiscal a Catalunya.
- En el cas de treballadors autònoms, estar donat d'alta en el Règim Especial de la Seguretat Social de Treballadors per compte pròpia o autònoms (RETA) durant, almenys, els dotze mesos anteriors a la presentació de la sol·licitud i en el moment de presentació de la sol·licitud.
Queden exclosos aquells treballadors que desenvolupin la seva feina per una única empresa tot i estar donats d’alta al Règim Especial de Treballadors Autònoms (RETA).
En el cas dels explotadors d’habitatges d’ús turístic, hauran d’estar donats d’alta concretament en els següents epígrafs de la secció primera de l’Impost d’Activitats Econòmiques: 685, corresponent a “allotjaments turístics extrahotelers”; 686, corresponent a “explotació d’apartaments privats a través d’agència o empresa organitzada”; o 861.1, corresponent a “lloguer d’habitatges”. - Tenir un màxim de 5 treballadors/es (fixes o discontinus) destinats al vessant turístic de l’activitat abans de l’inici de la crisi de la COVID-19.
- Tenir una facturació màxima de 500.000 € en el darrer exercici.
- No tenir la consideració d’empresa en situació de crisi, d’acord amb la definició inclosa a les directrius comunitàries sobre ajuts estatals de salvament i de reestructuració d’empreses en crisi (DOUE 2014/C 249/01, de 31.7.2014) en data 31 de desembre de 2019, malgrat que en el moment de sol·licitar la subvenció estiguin en crisi a conseqüència del brot de COVID-19.
- No estar afectat per cap de les situacions següents: incidències amb el Registre d’Acceptacions Impagades (RAI), amb l’Associació Nacional d’Establiments Financers de Crèdit (ASNF) o de caràcter judicial o fons propis negatius.
- Tots els establiments i empreses que beneficiàries d'aquestes subvencions hauran de disposar, en tot cas, de l’habilitació corresponent per a exercir l’activitat amb una antelació mínima d’un any a l’inici de l'entrada en vigor de la crisi de la COVID-19, és a dir, des del 14 de març de 2019.
- Complir amb la resta de requisits generals de persones beneficiàries de subvencions, que es poden trobar al punt 3 de les bases d’aquests ajuts i qualsevol altra obligació legal o reglamentària que els pugui afectar.
Queden expressament exclosos els establiments de restauració i els allotjaments juvenils, que es regeixen per la seva normativa sectorial, definits al Capítol VI del Títol III de la Llei 13/2002 de 21 de juny de Turisme de Catalunya.
No hi ha taxes associades a aquest tràmit.
Nota aclaratòria sobre l’inici i finalització del termini de justificació de les despeses subvencionades
- Es considerarà que s’aixeca la suspensió decretada pel Reial decret 463/2020, de 14 de març, pel qual es declara l'estat d'alarma, en el moment en què tot el territori de Catalunya hagi superat la fase III i arribi a la “nova normalitat”.
- La data límit perquè els beneficiaris posin en marxa la seva activitat serà el dia en què es compleixin dos mesos des que tot Catalunya arribi a la “nova normalitat”.
- Els beneficiaris poden posar en marxa la seva activitat amb anterioritat a aquesta data límit, i anteriorment al moment que tot Catalunya arribi a la “nova normalitat”, sempre complint els criteris i restriccions regulats per a la fase de desescalada en què es trobin.
- La despesa mínima de 2.500 euros que s’ha de justificar pot incloure aquelles factures realitzades a partir de l’obertura de l’establiment i fins dos mesos després que tot el territori hagi entrat en la fase de normalitat. Les factures s’ha d’abonar també abans d’aquesta data.
- Tots els beneficiaris hauran d’aportar la documentació justificativa abans del 31 d’octubre de 2020.
- Recordar que les factures han de correspondre als conceptes previstos a la convocatòria en què us heu presentat.
Per a més informació podeu consultar el text íntegre de la nota aclaratòria.
Quantia dels ajuts
La subvenció consistirà en una aportació única de 2.500 euros per beneficiari.
Procediment de concessió dels ajuts
El procediment de concessió és el de concurrència no competitiva i les sol·licituds es resoldran per ordre d’entrada cronològica al registre, una vegada es comprovi el compliment de tots els requisits demanats i fins a exhaurir el pressupost.
Despeses subvencionables
Es consideren despeses subvencionables aquelles que corresponen al pagament de lloguers, quotes de préstecs, proveïdors, serveis bàsics, subministraments i sous. És a dir aquelles despeses corrents necessàries per a la reactivació de l’activitat habitual que les persones beneficiàries desenvolupaven abans de l'entrada en vigor del Reial Decret 463/2020, de 14 de març i a les quals hauran de fer front quan s'aixequi la suspensió de l'activitat habitual
Les condicions perquè aquestes despeses siguin subvencionades són les següents:
- Que siguin abonades per la persona beneficiària en el moment que torni a posar en marxa l’activitat, en un període màxim de dos mesos des que s’aixequi la suspensió de l’activitat.
- Que mantingui la seva activitat com a mínim per a un període d’un any des de l’atorgament de la subvenció.
Pagament
El pagament de la subvenció es farà amb un únic pagament del 100% de l’import de la subvenció (2.500 €) a partir del moment en què es resolgui la concessió de la subvenció.
El pressupost total de les subvencions és de 3.500.000 €.
Passos a fer
-
Primer pas
Sol·licitar
Terminis
Del 16/04/2020 al 18/04/2020ATENCIÓ:
Queda suspesa la presentació de sol·licituds atès que el número de peticions rebudes i pendents de valoració supera amb escreix el pressupost inicialment assignat per a aquesta línia d’ajuts. L’exhauriment definitiu del pressupost es publicarà al DOGC mitjançant la resolució corresponent.
Aquest tràmit només es pot fer per internet.
Cal que signeu el formulari principal amb un certificat digital de:
- Persona física
- Persona jurídica
- Persona vinculada a una organització amb capacitat de representació.
D'altra banda, en el supòsit que les persones físiques, no disposin dels mecanismes d’identificació i signatura esmentats ni disposin de DNI o TIE (Targeta d'Identitat d'Estranger) ni de Targeta sanitària individual (TSI), o en tot cas dels requeriments per a l'alta del servei d'identificació i signatura electrònica IdCat Mòbil que trobareu en aquest enllaç, podran accedir a la tramitació mitjançant el formulari de sol·licitud de l'ajut sense signatura electrònica. L'ús d'aquest formulari està reservat exclusivament a les persones que compleixin els requisits d'aquest apartat. La comprovació de l'autenticació de la persona interessada es realitzarà amb posterioritat a la tramitació d'aquest procediment.
-
Segon pas
Consultar l'estat del tràmit
Podeu consultar l’estat del tràmit:
Podeu consultar l’estat del tràmit:
- A Canal Empresa (amb idCAT Mòbil o/i certificat digital).
- A l’Estat de les meves gestions (amb l’identificador del tràmit i el DNI/NIF).
- Al telèfon 012 (amb l’identificador del tràmit i el DNI/NIF).
-
Tercer pas
Rebre la resposta de l’Administració
Quan es rep la resposta de l'Administració?
Quan es rep la resposta de l'Administració?
El termini màxim per resoldre i notificar la resolució és de dos mesos, a comptar des de la data de presentació de la sol·licitud.
Si transcorregut el termini de dos mesos no s’ha produït la notificació esmentada, s’entendrà que la sol·licitud es desestima, per silenci administratiu, d’acord amb el que estableix l’article 54.2.e) de la Llei 26/2010, del 3 d’agost, de règim jurídic i de procediment de les administracions públiques de Catalunya.
Quina resposta es rep?
La persona titular de la Direcció General de Turisme emetrà una resolució degudament motivada amb indicació sobre si es concedeix o no la subvenció.
Com es rep la resposta?
La resolució es publicarà al Tauler electrònic de l’Administració de la Generalitat de Catalunya.
Es pot presentar un recurs si no s'està d'acord?
Contra la resolució que la persona titular de la Direcció General de Turisme, que no exhaureix la via administrativa, es pot presentar un recurs d’alçada davant de la persona titular de la Secretaria d’Empresa i Competitivitat, en el termini d’un mes comptat des de l’endemà de la notificació de la resolució, segons el que estableixen l’article 121 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, i l’article 76 de la Llei 26/2010, del 3 d’agost.