Què has de saber?
Són subvencions destinades a empreses públiques o privades, fundacions o altres entitats sense ànim de lucre, i ens locals que hagin implantat un sistema de gestió ambiental basat en el Reglament EMAS o bé hagin renovat el que ja tenien implantat.
Nova convocatòria de subvencions.
Termini per presentar la sol·licitud: del 23 d’agost al 22 de setembre de 2023, inclosos.
Termini d'aportació de documentació: a partir del 23 d’agost.
Aquest tràmit només es pot fer per internet. La documentació que aporteu per un altre canal no es tindrà en compte ni es computarà a efectes de data de presentació.
- Empreses i professionals
- Entitats
- Altres administracions
- A persones jurídiques privades o públiques.
- Ens locals, associacions d'ens locals i els seus organismes autònoms.
- Fundacions i altres entitats sense fi de lucre.
- El termini per presentar les sol·licituds és des del 23 d'agost al 22 de setembre de 2023, ambdós inclosos.
- Formulari de sol·licitud del 'Pas 1 Sol·licitar la subvenció'.
- DNI/NIF/NIE o altre document que l'acrediti, si s'escau, en el cas de no haver autoritzat el DACC a obtenir aquesta informació.
- La declaració ambiental d'implantació del sistema o de renovació, verificada electrònicament, que compleixi la finalitat de l'acció subvencionada si no ha estat presentada prèviament per a la tramitació del registre EMAS.
- Document acreditatiu dels poders de representació. Aquest document no serà necessari adjuntar-lo si esteu inscrits en el Registre electrònic de representació. Quan la signatura electrònica acrediti que la persona signant (representant) té poders suficients per actuar en nom de la persona representada, no caldrà aportar aquesta documentació.
- Còpia de les escriptures i/o els estatuts registrats de l'entitat sol·licitant, si s'escau. Si aquesta documentació està disponible al Registre d'Entitats Jurídiques, el Registre de Cooperatives o el Registre de Societats Agràries de Transformació (SAT), es verificarà d'ofici.
- Certificat de l'acord de l'òrgan competent segons els estatuts de l'entitat per sol·licitar l'ajut i acceptar els compromisos corresponents. Si aquesta documentació està disponible al Registre d'Entitats Jurídiques, el Registre de Cooperatives o el Registre de Societats Agràries de Transformació (SAT), el DACC ho verificarà d'ofici.
- Memòria econòmica.
- Declaració de minimis dels darrers tres exercicis.
En el cas d’ens locals:
- Formulari de sol·licitud del 'Pas 1 Sol·licitar la subvenció' (EACAT).
- Certificat del/de la secretari/ària o del/de la interventor/a que acrediti:
- la decisió de l’òrgan competent de l’ens local de sol·licitar la subvenció;
- que les actuacions s’han dut a terme i que s’ha complert la finalitat per a la qual sol·licita la subvenció;
- el pagament per l’ens local, així com el compliment de la normativa de contractació de les administracions públiques pel que fa als procediments d’adjudicació de les actuacions objecte de la subvenció, amb indicació dels procediments de contractació i les formes d’adjudicació utilitzades.
- La declaració ambiental d'implantació del sistema o de renovació, verificada electrònicament, que compleixi la finalitat de l'acció suvencionada si no ha estat presentada prèviament per a la tramitació del registre EMAS.
- Memòria econòmica.
- Declaració de minims dels darrers tres exercics.
- Són objecte de subvenció les actuacions que hagin estat verificades o certificades durant tot l’any anterior al de la convocatòria vigent i fins al dia en què finalitzi el termini de presentació de sol·licituds de la convocatòria vigent. Si durant un/s any/s no es convoquen aquestes subvencions, a la propera convocatòria podran ser també objecte de subvenció les actuacions que hagin estat verificades o certificades durant tot l’any anterior a l’any/als anys en què no es van convocar les subvencions.
- Disposar d'un sistema de gestió ambiental d'acord amb el Reglament EMAS i de la declaració ambiental d'implantació del sistema o de renovació, verificada electrònicament.
- El compte on s'ha d'ingressar l'import de l'ajut inclòs en l'imprès de sol·licitud ha de pertànyer a la persona beneficiària de l'ajut.
- No trobar-se en cap de les circumstàncies que preveu l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
- Estar al corrent del compliment de les obligacions tributàries davant l'Administració de la Generalitat de Catalunya i l'Administració general de l'Estat, i de les obligacions davant la Seguretat Social. En el cas que la persona sol·licitant no tingui la residència fiscal al territori espanyol, cal presentar un certificat de residència fiscal emès per les autoritats competents del seu país de residència.
- Presentar declaració sobre si s'han demanat i/o s'han obtingut altres ajuts públics o privats per a la mateixa activitat, fent constar la relació detallada amb l'entitat concedent i la quantitat sol·licitada i/o obtinguda. En cas d'haver rebut ajuts de minimis en l'exercici fiscal actual i en els dos exercicis fiscals anteriors, l'ajut global de minimis rebut no ha de superar els límits establerts.
- En el cas d'empreses amb 50 o més treballadors, complir la quota legal de reserva de llocs de treball en la plantilla de l'empresa prevista a l'article 42.1 del Text refós de la Llei general de les persones amb discapacitat i de la seva inclusió social, aprovat pel Reial decret legislatiu 1/2013, de 29 de novembre, o les mesures alternatives de caràcter excepcional previstes pel Reial decret 364/2005, de 8 d'abril, i pel Decret 86/2015, de 2 de juny.
- En el cas d'empreses de plantilla igual o superior a 25 persones, disposar de mitjans per prevenir i detectar casos d'assetjament sexual i d'assetjament per raó de sexe i intervenir-hi als seus centres de treball d'acord amb els agents socials, de conformitat amb la Llei 5/2008, de 24 d'abril, del dret de les dones a erradicar la violència masclista.
- No tenir la consideració d'empresa en situació de crisi, d'acord amb la definició continguda en les directrius comunitàries sobre ajuts estatals de salvament i de reestructuració d'empreses en crisi (DOUE 2014/C 249/01, de 31.7.2014).
- Quan es tracti de persones físiques empresàries: estar donada d'alta en el Cens de l'impost sobre activitats econòmiques en aquells supòsits en què sigui obligatori.
- Quan es tracti d'entitats sense ànim de lucre: estar inscrites en el registre corresponent.
- En el cas de comptar amb centres laborals: complir la normativa de política lingüística fent constar, com a mínim en català, els rètols i les informacions de caràcter fix que continguin text que han de figurar a l'interior dels centres laborals adreçats a les persones que hi treballen.
- En cas de comptar amb centres i establiments oberts al públic: complir la normativa de política lingüística atenent els consumidors en qualsevol de les llengües oficials de Catalunya i redactant, com a mínim en català, la senyalització i els cartells d'informació general de caràcter fix i els documents d'oferta de serveis per a les persones usuàries i consumidores dels establiments oberts al públic.
- En el cas de línies d'ajuts en què els beneficiaris puguin ser les fundacions, complir el deure de presentar els comptes anuals davant del Protectorat.
- En el cas de línies d'ajuts en què la persona beneficiària pugui ser una associació o una fundació: tenir els estatuts de l'entitat adaptats a la Llei 5/2011, de 19 de juliol, de modificació de la Llei 4/2008, de 24 d'abril, del llibre tercer del Codi civil de Catalunya, relatiu a les persones jurídiques, abans del 31 de desembre de 2012.
- En el cas d'empreses i entitats, no haver estat mai objecte de sancions administratives fermes ni de sentències fermes condemnatòries perquè han exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere. En el cas d'empreses de més de 150 treballadors, a més, disposar d'un pla d'igualtat entre dones i homes d'acord amb l'article 1 del Reial decret llei 6/2019, d'1 de març, de mesures urgents per garantir la igualtat de tracte i d'oportunitats entre dones i homes en el treball i l'ocupació.
- Per a subvencions d'import superior a 30.000 euros, quan els sol·licitants siguin únicament subjectes inclosos en l'àmbit d'aplicació de la Llei 3/2004, de 29 de desembre, per la qual s'estableixen mesures de lluita contra la morositat en les operacions comercials, no podran obtenir la condició de beneficiària les empreses que incompleixin els terminis de pagament previstos en la llei esmentada.
- Les persones sol·licitants d'aquests ajuts s'han d'adherir al codi ètic que figura com a annex 3 en les bases.
No hi ha taxes associades a aquest tràmit.
Són subvencionables els tributs, quan la persona beneficiària de la subvenció els aboni efectivament. En cap cas es consideren despeses subvencionables els impostos indirectes quan siguin susceptibles de recuperació o compensació ni els impostos personals sobre la renda.
Import de la subvenció:
La subvenció es pot concedir per l’import total sol·licitat, o bé per un import parcial, en funció de les disponibilitats pressupostàries i de forma proporcional al nombre de sol·licituds presentades.
L’import màxim de les subvencions a atorgar en aquesta convocatòria és:
- Implantació d’un sistema de gestió ambiental d’acord amb el Reglament EMAS, degudament verificat:
- Activitats que inclou l’annex I de la Llei 20/2009, del 4 de desembre, de prevenció i control ambiental de les activitats (DOGC núm. 5524, d’11.12.2009): 5.000 euros.
- Resta d’activitats: 4.000 euros.
- Renovació del registre EMAS, d’acord amb l’article 6.1 del Reglament EMAS.
- Activitats que inclou l’annex I de la Llei 20/2009, del 4 de desembre: 2.000 euros.
- Resta d’activitats: 1.500 euros.
En el cas que la implantació de sistemes de gestió ambiental es dugui a terme per una organització en la modalitat d’emplaçaments múltiples, o en el cas que es tracti d’un sistema de gestió ambiental corporatiu implantat a diferents empreses d’una mateixa organització, l’import màxim de la subvenció en aquests supòsits serà el resultant d’aplicar a la quantia fixada en els apartats 1 i 2 la fórmula següent:
- Quantia de l'apartat 1 x nombre de centres x 0,75 amb un màxim de 9.000 euros per a les activitats incloses als annexos I i II de la Llei 20/2009, del 4 de desembre; i de 7.000 euros per a la resta d’activitats.
- Quantia de l'apartat 2 x nombre de centres x 0,75 amb un màxim de 5.000 euros per a les activitats incloses als annexos I i II de la Llei 20/2009, del 4 de desembre; i de 3.000 euros per a la resta d’activitats.
En el cas d’empreses, aquestes subvencions se sotmeten al Reglament (UE) núm. 1407/2013, de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a l’aplicació dels articles 87 i 88 del Tractat CE als ajuts de minimis (DOUE L 352/1, de 24.12.2013).
D’acord amb aquest Reglament, el total d’ajuts de minimis atorgats a una empresa no podrà excedir els 200.000,00 euros en un període de tres anys, amb independència de la forma de l’ajut de minimis o de l’objectiu perseguit i indistintament si l’ajut atorgat és finançat totalment o parcialment mitjançant recursos d’origen comunitari.
Passos a fer
-
Primer pas
Sol·licitar la subvenció
Presentació de sol·licituds i altres documents associats al procediment de concessió de les subvencions
Terminis
Del 23/08/2023 al 22/09/2023Presentació de sol·licituds i altres documents associats al procediment de concessió de les subvencions
En el cas de persones jurídiques, la presentació de les sol·licituds i la documentació requerida i altres tràmits associats al procediment, s'han de realitzar per via telemàtica (trobareu el formulari de sol·licitud i l'explicació sobre com s'ha de fer, fent clic damunt l'enllaç 'Per internet').
En el cas d'ens locals, les sol·licituds acompanyades de la documentació requerida han de ser formalitzades pel/per la representant legal i s'han de presentar a través de l'extranet de les administracions públiques de Catalunya EACAT (hi podeu accedir fent clic damunt l'enllaç 'Per internet').
Aquest tràmit només es pot fer per internet.
Cal que signeu el formulari principal amb un certificat digital de persona física, representant legal o de persona vinculada.
-
Segon pas
Consulta de l'estat del tràmit
Podeu consultar l'estat del tràmit:
Podeu consultar l'estat del tràmit:
- A 'Àrea privada' (amb idCAT Mòbil o/i certificat digital).
- A l'Estat de les meves gestions (amb l'identificador del tràmit i el DNI/NIF).
- Al telèfon 012 (amb l'identificador del tràmit i el DNI/NIF).
-
Tercer pas
Rebre la resposta de l'Administració
Quan es rep resposta de l'Administració?El termini màxim per dictar i notificar la resolució és de sis mesos comptadors des de la data de publicació de la convocatòria. Transcorregut aquest termini [...]
Quan es rep resposta de l'Administració?
El termini màxim per dictar i notificar la resolució és de sis mesos comptadors des de la data de publicació de la convocatòria. Transcorregut aquest termini sense una resolució expressa, els/les sol·licitants poden entendre desestimades les seves sol·licituds per silenci administratiu.Quina resposta es rep?
La concessió de subvencions es fa per resolució del/de la secretari/ària d’Acció Climàtica. La resolució es notificarà a les persones interessades.Com es rep la resposta?
En el cas dels ens locals, la resolució de concessió o denegació de les subvencions es notifica a través de la plataforma EACAT.En els altres casos, la resolució de concessió o denegació de les subvencions es fa mitjançant la publicació al Tauler electrònic de l'Administració de la Generalitat de Catalunya, sens perjudici d'utilitzar addicionalment altres mitjans electrònics. Aquesta publicació substitueix la notificació individual i té els mateixos efectes.
Es pot presentar un recurs?
La resolució no s'exhaureix via administrativa. Les persones interessades poden interposar en el termini d'un mes, a comptar de la recepció de la notificació, recurs d'alçada davant el/la conseller/a d'Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural.En cas de silenci administratiu, el recurs d'alçada davant el/la el/la conseller/a d'Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural es podrà interposar en el termini de tres mesos a comptar a partir de la data en què s'exhaureixi el termini per resoldre i notificar tal com estableix l'apartat anterior.